BHBlog: Mivel foglalkozik a vállalkozástörténet?

Elhangzott a 2022. március 4-i műhelybeszélgetésen

Pogány Ágnes | 2023.01.03.
BHBlog: Mivel foglalkozik a vállalkozástörténet?
A Business History kifejezés első használatát általában az 1920-as évekre teszik, a Harvard Business Schoolban születt meg az elnevezés.
 

A vállalkozástörténet célja

A tudományág határairól, témáiról, módszereiről intenzív vita zajlik napjainkban is: milyen változások szükségesek, milyen irányba kellene fejlődnie.

John F. Wilson szerint (1995) a vállalkozástörténet célja, a cégek viselkedésének hosszabb időtávú tanulmányozása és értelmezése. Általánosabb szinten a vállalkozástörténet a kapitalizmus kialakulásának új, dinamikus magyarázatát adhatja, a vállalatok, iparágak vagy üzletemberek által hátrahagyott források elemzése, nemzetközi összehasonlítások alapján.  

Werner Plumpe a vállalkozástörténetnek fontos szerepet tulajdonított a komplex szervezetek döntéshozatali folyamatainak elemzésében és értelmezésében.  

Jones és Zeitlin (2010) szerint a vállalkozástörténészek az üzleti rendszerek, vállalkozók és cégek történelmi fejlődését/evolúcióját, valamint a politikai, gazdasági és társadalmi környezetükkel való kölcsönhatásukat tanulmányozzák. Olyan kérdésekkel foglalkoznak tehát, amelyek a történészek mellett más társadalomtudományok kutatóit is foglalkoztatják (pl. a menedzsment elméletek, az üzleti adminisztráció, valamint a közgazdaságtan, a szociológia és más társadalomtudományok számára is releváns kérdések).

A vállalattörténészek számos kvalitatív és kvantitatív módszert alkalmaznak, és  hangsúlyozzák az időbeli változások szerepét.  

A vállalatelmélet és a vállalkozó szerepe a cégben már régóta, és továbbra is a legfontosabb központi témája a vállalkozástörténetnek. A vállalkozástörténet arra törekedett, hogy megmagyarázza azt, amit a közgazdaságtan nem tudott, nevezetesen a cégek növekedésének minőségi dimenzióit

A vállalkozástörténet kialakulása

A vállalkozástörténet rendkívül gyorsan fejlődött és intézményesült az elmúlt évtizedekben, számos új témát vizsgált és új módszereket alkalmazott.

A diszciplína  a gazdaságtörténet egyik ágaként alakult ki az 1920-as években az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában pedig az 1950-es években. Az Egyesült Királyságban a vállalkozástörténet, mint a gazdaságtörténettől független, önálló tudományág az 1980-as években lett elfogadott. A téma első oktatói helyét 1959-ben hozták létre a Glasgow-i Egyetemen.

A vállalkozástörténet napjainkban

A vállalkozástörténet kilépett a gazdaságtörténet árnyékából, önállósult és kialakította saját identitását. Új szakmai egyesületek alakultak. Új folyóiratok jöttek létre, amelyeket egyre szélesebb körben olvasnak, növekvő példányszámok.

Kép: flickr / Martin Wichary / Museum of Business History and Technology (DE, USA)